torsdag 1 augusti 2013

Cupkaks tävling Jonstorp.

Söndagen den 7juli hade dom en cupkakstävling i Jonstorp.
Det var första gången, så det var inte så många deltagare.

Jag bestämde mig för att vara med i tävlingen. Skulle göra en sommar cupkaks med fjärilar
I Choklad och crème frosting med vit choklad.
Hela veckan planerade jag inför söndagen, då jag ville göra ett helt eget resept. :)
Det gick tyvärr inte så bra med mina fjärilar. På lördagen var min magen väldigt väldigt
tramsig. Detta lede till att jag inte orkade göra mina fjärilar på lördagen.
När det blev söndag började dagen lika jobbigt som lördagen sluta och mina
fjärilar hann inte stelna helt.
Jag blev väldigt ledsen och ville helt plötsligt inte vara med i tävlingen. Men fina svärmor
peppa mig och jag improviserade i stället. Så dom blev fina enda. Inte så proffsiga som jag hade
önskat, men ok enda. ;) Då jag vann första pris är jag väldigt tacksam för att
svärmor tror på mig.

Sommar cupkaks alla Christa :)

Frukt puré,

5-6st rabarber (ca 30cm långa )
1L färska jordgubbar.
1,5 dl strösocker.
1tsk vaniljsocker.
3msk vatten eller flädersaft.

Skölj, skiva och rensa frukterna. låt dom små koka ca 30min eller tills frukten är mjuk.
Skumma av orenheten, och sila av överflödigt vatten. (fruktsaft) mosa eller mixa till en slät puré.
Låte svalan innan den används i smeten.


Cupkaks (24st ca)

5dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
1tsk bakpulver
1nypa salt
2tsk vaniljsocker
1dl brun farin socker.
3,5 dl strösocker.
230g smör. (riktigt smör. Smält, svalnat)
4st stora ägg
4,5 dl frukt puré
0,5dl rapsolja
100g mörk choklad (chokladknappar)

Gör då här.

Sätt ugnen på180g Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt, vaniljsocker i en skål.
Vispa ägg, socker och smör fluffigt. (ca 3min ) Tillsätt mjölblandningen och vispa till en slät smet.
(vispa inte mer än nödvändigt) tillsätt purén, oljan. Rör slutligen i chokladen försiktigt med en sked.

Fördela smeten i cupkaks formar 2/3delar. Grädda ca 25min
Låt inte cupkaken stå kvar i plåten. Då fortsätter dom bakas. Flytta upp dom  på galleri för att svalna.

När cupkaken har svalnat, spritsa på frosting efter behag och dekorera med färska jordgubbar.
Smaklig måltid, :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar