torsdag 27 juni 2013

Bägare rann över!

Igår rann min bägare över... Kan inte minnas när jag senast var så arg...

I måndags ringde jag kirurg avdelningen på HBG sjukhus. Pratade med sekreteraren.
Jag frågade henne om hon hade några nyhete om min op-tid. Men tyvärr inte...
Hon var dock lite mer ärlig än tjejen jag tidigare hade prata med.
Hon berättade att under sommaren fram till den första septermber, operera men 
endas en kanske 1,5 dag i veckan. Då prioterade man endast cancer patienter. 
Jag skulle därför först räkna med att få en op-tid mitten kanske slutet av september. 
Givetviss kunde jag har tur, om ett avbok sker,  då står jag först i kö.
Tror inte att kan avbokar sin op tid om man har cancer... 

Uppgiven började jag söka runder på nätet efter lite hjälp. Läste då att man i Kristianstad 
har kortast väntetider i hela Sverige, för min typ av operation. 
Jag ringde ditt och pratade med en trevlig tjej. Hon beklagade situationen och skulle be någon 
av kirurgerna att titta på min journal och återkomma. Försöker inte hoppas förmycket, men
dom anser att smärta är lite viktigt som cancer. vilket jag i också anser. Känndes skönt att höra. 

Igår fick jag reda på att HBG sjukhus ska operera en tjej på måndag för en ofarlig cysta
på/i tarmen. Tjejen har inte ont och inte cancer. Detta gjorde mig vansinnigt arg.
Givet viss ska denna tjej också får sin operation. Men har man inte ont eller något livshostande fel kan man vänta tills september. Anser att det är fruktansvärt elakt att prioterade henne framför mig. 
eller någon annan patient i svåra smärtor... 
Jag blev så ARG att jag var tvunge att får lite svar... 
Jag ringde till sekreteraren igen på kirurgavdelningen igen och bad som chefens namn och även chefens chef. Namnen kunde jag få,  men inte deras telefonnummer. 
Ringde till växeln, men hon fick inte koppla igenom mig då jag var en patient. 
Jeg sa då, ring du upp honom och säg till honom att ta mitt samtal eller jag ringer hans chef.
Fick till svar att han inte hade tid.. 
Ringde hans chef. Var väldig trevlig först och berättade för henne vem jag var och varför jag rinde. 
Men hon sa att jag var fel informerad, för dom hade minsan ingen patient som skulle opereras på måndag som inte hade cancer. Jag sa då.. 
Hur kan jag vet att du talar sanning. Jag kan aldrig motbevisa dig, för om jag kräver att se operationschemat, får du inte ge det till mig pga av alla regler. Så hur kan jag lite på ditt ord. 
Då blev hon lite irriterad på mig, men beklagade att jag hade så dålig erfarenhet av personalen. 
Jag tänkte, du skulle bara veta... 
Hon skulle dok prata med avdelningschefen på kirurgen, be honom återkomma. 
Sen fråga jag hur det skulle hjälpa mig få en operationstid. Fick till svar att det var minsan inte henns regler utan det var politikerna som hade bestämt hur man ska prioterade patienterna och smärta enligt politikerna inte är prioterade för man anser att det inte skadar. Kändes som en dålig ursäkt. 
Om hon har rätt i sitt svar borde jag nog hälsa på upp i stokholm och berätta för våra söta politiker hur man mår när man har ont... 

Jag blev faktiskt lite imponerad. En timme senare ringde avdelningschefen. 
Han drog en fet lögn om att han tänkte på mig varje vecka när han boka op schema och beklagade så att kan inte kunde göra något. Han lider så med mig.... Skit snack...Det inte han som har ont. 
Han berättade  även att jag skulle inte räkna med en operation fören vecka 37. 
Vecka. 37... Skojar du med mig.... Men han skulle se om vi kunde göra en nersöv rektoskopi för att minska mina smärtor, men dom hade nog först tid med det i v 31. 
Jag frågade om en nersövd rektroskopi för 3 veckor sen. Om dom rengör min endtarmen minskar mina smärtor radikalt. Behandlingen tar 15 min. Kan inte förstå att det ska ta sån tid, 
Måste ju vara en rutinundersökning. Han skulle återkomma, så vi får se.... 

Jag e fortfarnde arg... Jag är även trött på att vara arg, tröt på att skälla... 
Fundera ofta....undra om jag kommer bli samma glada, mjuka Christa igen. 
Eller jag kommer bli så hård som sjukvården har "tvingat" mig att bli. 

Tack för titten. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar