torsdag 21 november 2013

Vårdgarantin!

En patient i rummet bredvid mig fick precis information av sjuksköterskan, att hans operation blev inställd. Han fick till svar att det kunde beror på att operationen innan honom drog ut på tiden. Men dom skulle kanske försöka operera honom i morgon. Nu han hemskickad utan ny information.

Jag vet inte vad som är fel eller varför han ska opereras. Men jag känner vilken enorm våg av ilska, sorg, rädsla och medlidande som sköljer över mig. Jag kan minnas in i minsta detalj hur jag själv mådde i den situationen. Hur hjälplös, uppgiven och ledsen man kände sig.
Jag kunde inte låta bli att gå till honom och hans flickvän. För att dela med mig av min lärdom kring vårdgarantins labyrint och sjukvårdens slagfält.
Dom som jag (då) sitter i god tro och hittar ursäkter till situationen. Nästan ber om ursäkt för att dom är ledsen och vill ha svar på frågor som ingen, kan ge några ärliga svar på... Tyvärr.

Vårdgarantins verklighet i ögonen på en patient! 

Det skrivs och berättas för alla sjuka människor att vårdgarantin finns. Men ingen berätta var som står  med små bokstäver. Vårdgarantin på 90 dagar gäller ENDAST när behandlingen/operationen kan förbättra eller vara avgörande för patientens välmående/tillfrisknad. 
Det gäller därför INTE när du väntar på en undersökning, för att få svar på vad som är fel. 
Vårdgarantin gäller från den dagen du muntligt eller skriftligt får besked av din läkaren att en åtgärd ska göras. Från den dag har sjukhuset 90 dagar på sig att utföra operationen eller behandlingen. 
Det är även sjukhusets ansvar att informerat patienten att han/hon ska/kan obrå vårdgarantin om dom på något sätt vet/ser att dom inte kan hålla sina 90 dagar. 
OM en patient vill obrå vårdgarantin är det sjukhusets ansvar att informera patienten om tillvägagångssättet. Om dom inte kan det, ska man kontakta http://www.skane.se/patientnamnden

På varje sjukhus finns det en ansvarig person som ska hjälpa alla patienter som obrår vårdgarantin. 
Det är den personens ansvar att kontakat den gemensamma "polen" som ha information om alla
patienet som väntar på hjälp, hur lång väntetid som dom olika sjukhusen har, samt vilken 
kompetens som finns tillgänglig. 
Om inte sjuksköterskan vet detta bör avdelningens sekreterar veta det. 
Skulle du som patient kunna få hjälp någon annan stans i Sverigen snabbare än ditt eget sjukhus 
kan erbjuda. Är det deras ansvar att boka allt och betala (nästan allt) övriga kostnader. 

Sen är det med sorg, jag måste berätta att systemet tyvärr inte fungerar alltid. 
Sjukhusen straffas inte om en patient inte blir hjälpt inom 90 dagar. Man anser att det är bättre
att ge dom en morot. Det vill säga. Beroende på hur många patienter sjukhuset hjälpte inom 90 
dagar desto mer pengar får dom i bidrag. Vilket jag tycke är fel. Då spelar det ju inte sjukhuset 
någon roll om patienten har fått vänta 91 eller 991 dagar. Sen om dom får ytterligare pengar 
beroende hur många patienter dom hjälper från "polen" det vet jag tyvärr inte. 

Sen stänger alla sjukhus ner under tre sommarmånader. Då operera man endas en dag i veckan 
samt bara cancerpatient och livshotande skador. Skulle det bli något lite håll får vi anda en tid. 
Jag kan inte förstå hur man kan stänga ner sjukvården i tre månader. Finns inga företag som kan 
stänga ner i tre månader och överleva. Över om vårdpersonalen ska ha semester, måste det 
finnas en bättre lösning. 
Under min kamp mot hjälp fick jag till svar, skrämmande ofta. Du har inte cancer, du får vänta. 
Jag tycker det är en hemsk mening...tydligen rangordnar man patienter. 

#livshotande
#barn
#cancer
#smärta

Sen berätta dom inte mer. Den frisk personen i mig kan förstå att man på något sätt måste göra 
vissa grund "regler" men den sjuka personen i mig har svårt att förstår. I en perfekt värld skulle 
alla fyra vara lika viktiga. Drömma får man ju alltid. ;) 

Jag hoppas detta kan hjälpa någon annan någon gång i framtiden. Eller jag kan personligen 
hjälpa någon. Önskar ingen människa ska få genomlida min resa... 
Jag vet att min lärdom kommer hjälpa mig i nästa steg i livet och jag vet att jag kommer ur detta 
stärkare än någonsin, jag vet att jag och min prins har kommit varandra närmare och är stärka som 
ett par. Klara vi detta klara vi allt... 

Tack för titten. :) 


Och du..... Glöm inte värdesätt varje frisk dag du har...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar