måndag 9 september 2013

Nervös!

I morgon den 10 september är det äntligen dags för min efterlängtade operation. 07.15 kör dom ner min på operationssalen. Där ska dom sätta en epidral som hette något konstigt. Dom vill försöka få den att sitta så länge som möjligt för att underlätta mina smärtor. Därför gör man en mer stadig variant på epidral. ;)
Jag har både bra och dålig erfarenhet av epidral. Ur smärtlindrings synpunkt är den fantastisk bra. Man blir helt bedövad och slipper känna sig som en trasdocka efter operationen.  Man känner sig mindre försiktig och det underlättar när man ska röra på sig rent psykologiskt.
Men den senaste epidralen dom satte gick inte så bra. Jag fick ligga på intensives nästan ett dygn (tror jag) sen flytta den på sig, så att min högra arm domnad av helt och mina ögon blev konstiga så jag blev skickad på akut CT skalle. Sen drog dom epidralen. Den satt 48h nästan. Deras önskan är att denna ska sitta upp mot fem dagar.... Vi får hoppas.
Jag känner mig även positiv till planen på att sätta ut smärtlindringen. Dom kommer koppla en morfinpump under operationen och fram tills jag kan äta som vanligt. Efter det får jag be om piller.
Man hoppas att epidralen kommer ta det mesta av smärta så att jag inte behöver så många piller och  när det är dags att åka hem, är jag fri från alla opiater....:D hoppas hoppas hoppas.... Tycker inte om att äta denna medicin.

Men vi (jag, prinsen och svärmor) är lite nervösa inför i morgon. Det är doktorns fel. :(
Han sa att OM dom hittar något annat som är fel eller om mina endometrioser har växt en massa kommer han inte ta bort endtarmen utan bara den andra han hittar.  Detta gör mig såååååå nervös.
Jag vet att det är endtarmen som är roten till problemet och min läkaren känns inte lika säker som jag. Remissen att operera bort endtarmen kommer från Malmö. Dom skickade remissen till min läkare i hbg för att jag inte skulle behöva vänta så länge (haha vilket skämt;) ) Han säger att han tror dom har rätt och att han har förtroende för beslutet. Men man börjar ju undra när han säger så dagen innan han ska operan mig. Funderar på om han känner att jag har trampat på hans stolthet.... Men, Svårt att veta.
Vi har i alla fall beslutat att OM doktorn får för sig att frångå planen vi har idag MÅSTE han ringa svärmor och konsultera med henne.
Jag tycke att det är skärmande att inte veta vad jag vaknar upp till i morgon. Känner mig ledsen och nervös. Det enda jag vill är att får tillbaka mitt liv.... Endtarmen gör sååååå ont och det blir bara värre och värre för varje dag som går. Jag har så svårt att förstå varför jag ska behöva kämpa så mycket. Varför kan man inte bara få ligga i sin sjukhussäng och slappna av. Veta att läkare och övrig sjukvårdspersonal gör allt för ens eget bästa och ser till att man inte behöver vara sjuk en dag länge än nödvändigt. En evig kamp...
Tänk om jag vaknar upp i morgon och inget är bättre.... Tänk om jag ska behöva vänta på en ny operationstid för att doktorn gör något annat än det vi har bestämt i morgon.... Tänk om jag ska ligga med dessa hemska smärtor flera månader till....
Jag e såååååå nervös..... Snälla doktor! Gör vad du har lovat! :( suck!

Tak för titten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar