måndag 7 november 2011

Tårtrecept.

Jag lova er recepten från tårtan till söta T:))

Tårtbotten choklad

4 ägg
2dl socker
0,75dl vetemjöl
1dl potatismjöl
2msk vaniljsocker
2msk bakpulver
40g caccao

Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, sila ner i äggsmeten. Vänd försiktigt med en slikepott. Bakas i en smord form på 175grader ca 30-40 min. Låt vila i sin form när den är klar. Dela i tre delar.
Det går bra att byta ut vetemjöl mot glutenfritt mjöl, tårtan reser sig fint enda.

Tobleronefluff.

4dl vispgrädde
180g toblerone

Värm vispgrädden på spisen till fingervärme (Max 37grader) låt tobleronen smälta i den ljumna grädden. Ställ i kylen tills den är helt kal eller över natten. Vistas fluffigt och njut;)

Jordgubbsmouse

100g jordgubbar
4 dl vispgrädde
2 gelatinblad
1 msk jordgubbsylt

Lägg gelatingladen i kallt vatten 5 min värm jordgubbaran på spisen, mosa ut bären under uppvärmningen. Låt koka några minuter. Krama ur gelatinbladen och smält ner dom i den värm jordgubbsröran, låt den vila tills den är rumstemparerad. Vispa grädden hårt, blanda ner jordgubbsröran och sylten med en slikepott. Stressa inte, om jordgubbsröran är för värm så delar mossen sig. I orginalreceptet står det även 1 dl socker. Men jag tycker att utan socker kompletterar smakerna varandra i tårtan mycket bättre.

Va noga med att allt är kallat innan du lägger ihop tårtan. Du kan göra det dagen innan den ska serveras, utan att den blir torr och tråkig. Sen är det bara att decorera efter önskemål.
Lycka till;)

2 kommentarer:

  1. Mmmm det där tobleronefluffet kan jag tänka mig är himla gott bara som det är till tex jordgubbar.... mums!
    Kramen!

    SvaraRadera
  2. Det får vi prova en dag, och lite bubbel;) mums;)

    SvaraRadera